
Громадська організація “Центр демократії та верховенства права” (ЦЕДЕМ) оголошує про старт всеукраїнської інформаційної кампанії “Краще запізнитись, ніж не доїхати” із нагоди II етапу Всеукраїнського тижня безпеки дорожнього руху.
Мета кампанії – сформувати буденну звичку вибирати безпечну швидкість і зняти тиск “встигнути будь-якою ціною”. Ми показуємо, що запізнення – це нормальний і безпечний вибір, який рятує життя.
Прикра статистика: швидкість залишається основною причиною смертей на дорогах
Попри війну та загальне навантаження на країну, дорожня безпека залишається критичною проблемою. За даними Департаменту патрульної поліції, у 2024 році внаслідок ДТП загинули 3202 людини, а понад 32 тисячі були травмовані.
Понад половину смертей – 55%, або 1770 життів, було втрачено внаслідок перевищення швидкості. Таку саму тенденцію простежували у 2023 та 2022 роках. Тобто саме швидкість є основним чинником ризику, який заважає досягти цілей Стратегії демографічного розвитку України щодо зниження рівня передчасної смертності.
Щоб краще усвідомити масштаб: щодня внаслідок перевищення швидкості в Україні гине щонайменше 5 осіб. Якщо уявити це по-іншому: щотижня ми втрачаємо повний пасажирський автобус, який просто не доїхав до свого пункту призначення.

Ідея кампанії: запізнитися – правильний вибір, якщо це зберігає життя
Кампанія “Краще запізнитись, ніж не доїхати” розроблена у партнерстві з комунікаційною агенцією pedan buro в рамках кампанії “За безпечні дороги”. Партнером у розміщенні соціальної реклами в Києві став Octagon Outdoor, національний оператор зовнішньої реклами України.
Думка авторів ґрунтується на гіпотезі, що переважна більшість водіїв перевищують швидкість не зі злого наміру, а намагаючись надолужити власне запізнення чи встигнути до призначеного часу.
ЦЕДЕМ вирішив змінити цю модель поведінки, “дозволивши” водіям запізнюватися. Основне повідомлення кампанії полягає в тому, що жодна робоча зустріч, сеанс у кіно чи приїзд у дитячий садок не варті ризику втрати власного життя чи життя дитини*.
*Довідково: за офіційними даними, у ДТП загинули 180 дітей, іще понад 5 тисяч отримали травми.
Багато хто перевищує швидкість не тому, що хоче порушувати, а тому, що поспішає. Але настав час змінити цей звичний підхід: графік ніколи не має бути важливішим за життя. Саме тому наша соціальна реклама нагадує просту річ: невелике запізнення – дрібниця, тоді як наслідки ризику можуть бути непоправними, – зазначає Олеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ.
Візуальне й інформаційне наповнення
У візуальній частині кампанії використані максимально життєві ситуації та стилістика сповіщень – нагадувань у мобільних застосунках чи календарях. Це підкреслює актуальність і невідкладність вибору, який стоїть перед водієм щодня.
Соціальна реклама буде розміщена на зовнішніх носіях у містах України та паралельно поширюватиметься в соціальних мережах, щоб охопити якомога більше водіїв. Першим містом, де з’явилися білборди та сітілайти, став Київ.
Системне рішення: законопроєкт № 13314 – шлях до кращих практик ЄС
Кампанія “Краще запізнитись, ніж не доїхати” підкріплена конкретними законодавчими ініціативами. ЦЕДЕМ наголошує на необхідності якнайшвидшого розгляду та прийняття зареєстрованого у Верховній Раді 26 травня 2025 року законопроєкту № 13314 “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення”. Його мета – зменшити смертність і травматизм на дорогах, спричинені надмірною швидкістю, і наблизити механізми відповідальності для водіїв до практик ЄС.

Основні проблеми, які вирішує законопроєкт
Зменшення нештрафованого порогу з + 20 км/год до + 10 км/год: чинна норма, що дозволяє водіям безкарно їхати до 70 км/год у населеному пункті є критично небезпечною. За розрахунками ВООЗ, наїзд на пішохода на швидкості 70 км/год майже не лишає йому шансів вижити. Такого значного порогу немає у жодній країні ЄС. Запровадження пропорційності та градації: законопроєкт пропонує запровадити шість ступенів відповідальності (замість чинних двох). Це зробить покарання пропорційним тяжкості порушення. Наприклад, штраф за перевищення на 10-20 км/год становитиме 340 гривень. Тоді як за надмірні 21-30 км/год доведеться заплатити 680 гривень, а за 31-40 км/год – уже 1 360 гривень. Максимальний штраф становитиме 3 400 гривень – за перевищення на понад 80 км/год.
(Нагадаємо, що нині за перевищення швидкості на + 20 км/год штраф становить 340 гривень, а за + 50 км/год – 1 700 гривень)
Ухвалення законопроєкту № 13314 стане дієвим превентивним інструментом, який необхідно впровадити тут і зараз задля збереження життів українців.
ЦЕДЕМ закликає народних депутатів України прискорити розгляд законопроєкту № 13314. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та медіа – підтримати кампанію, розміщуючи матеріали соціальної реклами на своїх ресурсах. А всіх учасників дорожнього руху — пам’ятати про особисту відповідальність і дотримуватися безпечного швидкісного режиму.














































































