Кількість маніпуляцій в телеграм-каналах представників окупаційної влади знову зросла. В топі повідомлень знову підпали автомобілів ТЦК, дискредитація української влади, що нібито купляє платинові компанії в ЮАР, продовжується істерія навколо USAID, яке за версією окупантів платило медіа за визначення Зеленського персоною року.
Дезінформація стосувалася і змін на міжнародній арені, що породили маніпуляції щодо готовності України піти на мирні переговори на умовах диктатора Путіна та фейки щодо злочинів української армії проти мирного населення.
Протягом досліджуваного тижня неправдива риторика про ЗСУ склала 18% від усієї кількості фейків. При цьому, в дописах вкрай рідко використовують офіційну назву армії – Збройні Сили України, таким чином, очевидно, цілеспрямовано ігноруючи факт існування як незалежної української держави, так і наявності у неї офіційної армії, яка наразі виконує свою основну функцію: захищає країну від вторгнення російських агресорів. Щодо якісного аналізу, то за тиждень в топі повідомлень з фейками й маніпуляціями вийшли звинувачення щодо обстрілів росіянами міфічних військових цілей, а не цивільних в українських містах; поширення дезінформації про роботу диверсантів, які знищують склади з військовою амуніцією та підпалюють авто; масову здачу в полон українських військових та багато іншого. Збройні сили України на каналах окупантів і колаборантів продовжують демонізувати, українських військовослужбовців називають не інакше як «бойовики Зеленського», «Збройні формування України», «українські терористи», «карателі», «нацисти».
Вже котрий тиждень пропаганда також маніпулює на темі військовополонених, яких нібито не бажає обмінювати сам Зеленський та безглуздість зборів та донатів на українську армію, оскільки всі ці кошти розкрадають волонтери. Також продовжують поширювати неправдиву інформацію щодо заборони та тиску на парафіян Української православної церкви.
Окрема велика кількість фейків та маніпуляцій стосувалася висміюванню української ідентичності та національної свідомості. Так, пропаганда знову вдається до маніпуляцій щодо маніпуляцій про новий неймінг монет на нібито польські «шаги» та популяризацію традицій з вшануванням пам’яті загиблим, що знову-таки ніби українці перейняли у поляків. Абсурдною виглядає діяльність проросійського об’єднання «Двіженіє Первих» на окупованих територіях та військової гри «Зарница» для дітей шкільного віку.
За період моніторингу з 31 березня по 4 квітня майже не змінилася і картина головних маніпуляторів і фейкометів регіону. Цього тижня лідером з маніпуляцій став однойменний телеграм-канал окупаційного губернатора Євгена Балицького з 36% маніпуляцій. На другому місці опинився телеграм-канал окупаційного посадовця Володимира Рогова. Третю сходинку з невеличким відривом у 19% маніпуляцій від загальної кількості дописів посів телеграм-канал “Запорожский Вестник». Продовжували продукувати маніпуляції в кожному десятому матеріалі «Токмак Сегодня», «Типичная Акимовка» і «Администрация города Мелитополь»
Абсолютним лідером з фейків цього тижня знову став окупаційний телеграм-канал «Токмак Сегодняк». Він отримав статус головного розповсюджувача фейків щодо просування ідеології росії та фейки щодо мобілізації – всього трохи понад 8% дописів у нього були фейковими. Телеграм-канал «Запорожский Вестник» опублікував на своєму каналі 4% фейків, а «Бердянск Актуально» – 3%.
Всього ж в телеграм-каналах було виявлено 63 маніпуляції (або 11%) і 17 фейків (3%) від загальної кількості дописів в телеграм-каналах. Такими стали результати моніторингу 10 телеграм-каналів колаборантів, які розповсюджують інформацію на і щодо тимчасово окупованих територій Запорізької області.
Окупанти розповсюджують фейк про купівлю Зеленським 51% акцій компанії з видобутку платини у ПАР
На початку квітня 2025 року російські ЗМІ та окупаційні Telegram-канали повідомили про велику інвестицію українського президента у добувну промисловість ПАР. Ми перевірили правдивість цієї новини.
Так, телеграм канал «Токмак Сегодня» та «Запорожский Вестник» повідомляли, що напередодні свого офіційного візиту до Південно-Африканської Республіки, запланованого на 10 квітня, президент України Володимир Зеленський придбав 51% акцій Northam Platinum – однієї з ключових місцевих компаній, які видобувають платину та інші дорогоцінні метали.
«Внимание общественности приковано не к дипломатической составляющей поездки, а к слухам о крупной бизнес-сделке — возможном приобретении 51% акций горнодобывающего гиганта Northam Platinum за $1,6 млрд. Об этом трубит южноафриканское телевидение. Похоже, пока Украина старательно отказывалась от редкоземельной сделки с США, Зеленский решил заключить свою собственную сделку. На предприятии уже начались волнения: профсоюзы требуют срочных разъяснений от руководства, опасаясь за сохранность рабочих мест и условий труда», – зазначає телеграм-канал «Запорожский Вестник».
Публікація супроводжується репортажем південноафриканського телеканалу SABC News, де також розповідається про «приховану мету» візиту Зеленського — поговорити зі співробітниками Northam Platinum, у яких звістка про зміну власника нібито викликала змішану реакцію. На відео навіть наводиться розповідь одного з робітників, який нібито чув про угоду.
При цьому раніше південноафриканська сторона повідомила, що на прохання Києва візит перенесли з 10 на 24 квітня.
Компанія Northam Platinum дійсно великий південноафриканський видобувач металів платинової групи. Як зазначено на сайті компанії, станом на кінець червня 2024 року близько 69% акцій належали фізичним та юридичним особам з ПАР.
Ми не знайшли в авторитетних джерелах (у тому числі і на сайті Northam Platinum) підтверджень новини про те, що новим контрольним акціонером підприємства став Зеленський. На офіційних ресурсах каналу SABC News (сайті, YouTube-каналі, акаунтах в Instagram, X, Facebook та TikTok) немає відео, на яке посилаються російськомовні ресурси. Проте самі автори ролика також спираються на матеріали іншого ЗМІ: на 13-й секунді видно скріншот публікації ресурсу NewsDay про інвестиції українського президента.
NewsDay – зімбабвійська газета, що виходить з 2010 року. 27 березня на її сайті з’явилася стаття про купівлю Зеленським 51% акцій Northam Platinum, що повністю повторює пізніші вірусні повідомлення. Втім, і жодних додаткових подробиць чи посилань у ній не наводиться. Ось тільки 7 квітня зміст статті кардинально змінився, і тепер за тією ж адресою (що містить старий заголовок) можна прочитати передрук статті Reuters про тарифну політику президента США Дональда Трампа. Більш того, фактчекер з проекту Lead Stories перевірили оригінальний текст за допомогою ІІ-детектора від компанії Hive і виявили, що з ймовірністю 99,8% він був згенерований за допомогою нейромережі.
Не обійшлося без використання штучного інтелекту і під час створення вірусного ролика. Зокрема, питання викликає мова робітника наприкінці репортажу — слова, які в деякі моменти звучать, явно не відповідають рухам губ цієї людини. Фактчекери проаналізували цю частину аудіодоріжки за допомогою сервісу DeepFake-o-meter, який розробили для виявлення ІІ-контенту дослідники з Університету Буффало. Результати аналізу показали, що голос робітника був з високою ймовірністю згенерований нейромережею.
Представник Northam Platinum Holdings Limited в коментарі для PolitiFact підтвердив, що інформація про придбання Зеленським частки в компанії не відповідає дійсності.Ще один представник Northamповідомив у коментарі для Lead Stories, що Зеленський не купував жодних часток в компанії.
4 квітня, коли вірусний ролик почав поширюватися по соцмережах, зі спростуванням виступив і SABC News. Телеканал заявив, що не публікував і не розповсюджував цієї новини, яку назвав фейковою.
Таким чином, все говорить про те, що повідомлення про інвестицію Зеленського в платинову компанію в ПАР не відповідають дійсності й ґрунтуються на сфальшованих матеріалах африканських ЗМІ. Цю новину спростували й в компанії, і на телеканалі, логотип якого був використаний для створення відео за допомогою нейромереж. Зміст статті, показаної в ролику, було повністю змінено невдовзі після того, як новина стала вірусною. Процес її поширення розпочався в ніч на 4 квітня, найраніша виявлена публікація – пост користувача X Johnny Midnight (4,3 млн переглядів). Цей обліковий запис раніше вже був помічений фактчекерами на поширенні хибної інформації про Зеленського
Пропаганда розповсюджує фейк “бейджі про тата-ухилянта” в українських школах
Російська пропаганда знову намагається дестабілізувати українське суспільство — цього разу через вигадану історію про “гноблення дітей в українських школах”.
У соціальних мережах активно поширюють інформацію про нібито масову роздачу бейджів із написами “Мій тато — ухилянт” в одному з навчальних закладів Миколаєва.
Так, автори телеграм-каналу зробили допис з історією проросійськи налаштованою блогерки Вікторії Чусс, яка стверджувала, що вчителі змушували учнів носити ці бейджі, через що діти зазнавали булінгу.
«В городе Николаев ученику гимназии №6 дали бейдж «Мой папа ухилянт». Мама пожаловалась, спросила: «что это вообще такое»? Ей сказали, супруг же ваш не служит, значит он уклонист и пусть все видят, что отец этого ребеночка не воюет. Это вообще нормально?», – зазначає блогерка у своєму відеозверненні, який розмістив окупаційний телеграм-канал.
На підтвердження цих слів в ролику використовується зображення бейджа з написом «Мій тато — ухилянт» та логотипом миколаївської гімназії №6.
Водночас миколаївська гімназія офіційно спростувала існування будь-яких таких бейджів.
«Останніми днями сайти-сміттярки поширюють підробне фото бейджу з логотипом нашого закладу. Інформація про те, що в школах Миколаєва дітям видають бейджи з написом «Мій тато ухилянт» і піддають їх цькуванню, є фейком, поширеним російською пропагандою», – офіційно зазначає на своєму сайті гімназія.
В Центрі протидії дезінформації зазначають, що це фото — фотошоп, створений для дискредитації українських освітніх закладів та розпалювання внутрішньої ворожнечі.
«Жодних таких бейджів не існує. Тож поширюване фото є фейком ru-пропаганди. Подібна брехня спрямована на дискредитацію освітніх закладів шляхом створення враження про буцімто утиски школярів і штучну сегрегацію українського суспільства», – зазначають в ЦПД.
Фейк про USAID, яке заплатило $4 млн журналу Time, щоб людиною року визнали Володимира Зеленського
У квітні 2025 року в соцмережах розійшлася новина: три роки тому Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) нібито заплатило журналу Time, щоб той дав титул людини Володимиру Зеленському.
Телеграм-канал «Бердянск Актуально» зробив публікацію про спонсорування USAID журналу Time. Згідно з цими повідомленнями, американське агентство заплатило за те, щоб людиною року визнали президента України.
«Раскрытые статьи расходов USAID показали, как создаётся «объективность» западных СМИ. USAID заплатило $4 млн американскому Time за объявление Зеленского “Персоной 2022 года — сообщает российский сенатор Алексей Пушков. В 2022 году Time включил Зеленского в список 100 самых влиятельных людей, а затем присвоил ему звание «Персоны года», – зазначає телеграм-канал.
Справді 7 грудня 2022 року Time визнав людиною року Володимира Зеленського і дух України — під цим поняттям журнал об’єднав усіх українців, які чинили опір російському вторгненню. інформаційному просторі було доленосним.
Премія Time «Людина року», що існує з 1927 року, — одна з найвідоміших журналістських традицій. Традиційно переможця оголошують у грудні, підбиваючи підсумки року. Крім Зеленського, людиною року ставали Трамп (у 2016 та 2024 роках) та його близький соратник Ілон Маск (у 2021-му), а також Володимир Путін (у 2007-му).
Сам відеоролик, який використовують на підтвердження сплати USAID журналу Time $4 млн, складається з опублікованих раніше у відкритих джерелах фотографій і колажів і супроводжується закадровим голосом ведучого New York Post. По-перше, він виконаний у горизонтальному форматі, що нехарактерно для подібних коротких новинних відео в YouTube або Instagram, а логотип видання розміщений у правому верхньому кутку тільки на обкладинках, при цьому текст заголовка там, як правило, відсутній.
У розповсюдженому ролику не вказано, хто з репортерів New York Post його озвучує. Фактчекери з Lead Stories перевірили аудіодоріжку через інструмент InVid. Аналіз показав, що закадровий голос, швидше за все, було згенеровано ШІ.
На сайті usaspending.gov, де зібрана інформація про держзакупівлі США, немає інформації про спонсорування журналу Time будь-яким з американських агентств.
Ми не знайшли сюжету та відомостей про оплату звання «людина року» для Зеленського на жодному з офіційних ресурсів New York Post ( Facebook, Instagram, офіційний сайт).Інші ЗМІ також не підтверджують цієї інформації.
Першоджерелом служить англомовний акаунт X з юзернеймом MAGA Finest (@emeraldTEC). Він розмістив пост із фейковим роликом ще 26 лютого. Контент на сторінці @emeraldTEC в основному складається зі згенерованих ШІ зображень, закликів до підписки та взаємодії, а також ретвітів постів правих політиків. Через 20 хв. після першої публікації цей же ролик з’явився на сторінці Johny Midnight (@its_The_Dr), там його побачили понад 4 млн. користувачів. Далі він розійшовся і з російськомовних джерел. Після того як адміністрація Трампа призупинила діяльність USAID і оголосила про проведення аудиту його операцій, по мережі почали активно поширюватися непідтверджені заяви про приховані витрати уряду США. Подібні новини стали популярними у тому числі у російськомовних Telegram-каналах та ЗМІ.
«Ця інформація не відповідає дійсності, а відео, яке шириться у соцмережах, відсутнє на офіційних ресурсах New York Post. Подібні вкиди створюються з метою дискредитації Президента України Володимира Зеленського на міжнародній арені», -зазначає центр протидії дезінформації
Таким чином, New York Post не випускав відео про те, що USAID заплатило журналу Time $4 млн, щоб там Зеленському надали звання «людина року». Вірусний ролик було підроблено, а інформація в ньому не відповідає дійсності.