Четвер, 27 Листопада, 2025

Війна

Новини Хмельницький

55% смертей через перевищення швидкості: у країні починається кампанія “Краще запізнитись…”

55% смертей через перевищення швидкості: у країні починається кампанія "Краще запізнитись…"

Громадська організація “Центр демократії та верховенства права” (ЦЕДЕМ) оголошує про старт всеукраїнської інформаційної кампанії “Краще запізнитись, ніж не доїхати” із нагоди II етапу Всеукраїнського тижня безпеки дорожнього руху.

Мета кампанії – сформувати буденну звичку вибирати безпечну швидкість і зняти тиск “встигнути будь-якою ціною”. Ми показуємо, що запізнення – це нормальний і безпечний вибір, який рятує життя.

Прикра статистика: швидкість залишається основною причиною смертей на дорогах

Попри війну та загальне навантаження на країну, дорожня безпека залишається критичною проблемою. За даними Департаменту патрульної поліції, у 2024 році внаслідок ДТП загинули 3202 людини, а понад 32 тисячі були травмовані.

Понад половину смертей – 55%, або 1770 життів, було втрачено внаслідок перевищення швидкості. Таку саму тенденцію простежували у 2023 та 2022 роках. Тобто саме швидкість є основним чинником ризику, який заважає досягти цілей Стратегії демографічного розвитку України щодо зниження рівня передчасної смертності.

Щоб краще усвідомити масштаб: щодня внаслідок перевищення швидкості в Україні гине щонайменше 5 осіб. Якщо уявити це по-іншому: щотижня ми втрачаємо повний пасажирський автобус, який просто не доїхав до свого пункту призначення.

55% смертей через перевищення швидкості: у країні починається кампанія "Краще запізнитись…"

Ідея кампанії: запізнитися – правильний вибір, якщо це зберігає життя

Кампанія “Краще запізнитись, ніж не доїхати” розроблена у партнерстві з комунікаційною агенцією pedan buro в рамках кампанії “За безпечні дороги”. Партнером у розміщенні соціальної реклами в Києві став Octagon Outdoor, національний оператор зовнішньої реклами України.

Думка авторів ґрунтується на гіпотезі, що переважна більшість водіїв перевищують швидкість не зі злого наміру, а намагаючись надолужити власне запізнення чи встигнути до призначеного часу.

ЦЕДЕМ вирішив змінити цю модель поведінки, “дозволивши” водіям запізнюватися. Основне повідомлення кампанії полягає в тому, що жодна робоча зустріч, сеанс у кіно чи приїзд у дитячий садок не варті ризику втрати власного життя чи життя дитини*.

*Довідково: за офіційними даними, у ДТП загинули 180 дітей, іще понад 5 тисяч отримали травми.

Багато хто перевищує швидкість не тому, що хоче порушувати, а тому, що поспішає. Але настав час змінити цей звичний підхід: графік ніколи не має бути важливішим за життя. Саме тому наша соціальна реклама нагадує просту річ: невелике запізнення – дрібниця, тоді як наслідки ризику можуть бути непоправними, – зазначає Олеся Холопік, директорка ЦЕДЕМ.

Візуальне й інформаційне наповнення

У візуальній частині кампанії використані максимально життєві ситуації та стилістика сповіщень – нагадувань у мобільних застосунках чи календарях. Це підкреслює актуальність і невідкладність вибору, який стоїть перед водієм щодня.

Соціальна реклама буде розміщена на зовнішніх носіях у містах України та паралельно поширюватиметься в соціальних мережах, щоб охопити якомога більше водіїв. Першим містом, де з’явилися білборди та сітілайти, став Київ.

Системне рішення: законопроєкт № 13314 – шлях до кращих практик ЄС

Кампанія “Краще запізнитись, ніж не доїхати” підкріплена конкретними законодавчими ініціативами. ЦЕДЕМ наголошує на необхідності якнайшвидшого розгляду та прийняття зареєстрованого у Верховній Раді 26 травня 2025 року законопроєкту № 13314 “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення”. Його мета – зменшити смертність і травматизм на дорогах, спричинені надмірною швидкістю, і наблизити механізми відповідальності для водіїв до практик ЄС.

55% смертей через перевищення швидкості: у країні починається кампанія "Краще запізнитись…"

Основні проблеми, які вирішує законопроєкт

Зменшення нештрафованого порогу з + 20 км/год до + 10 км/год: чинна норма, що дозволяє водіям безкарно їхати до 70 км/год у населеному пункті є критично небезпечною. За розрахунками ВООЗ, наїзд на пішохода на швидкості 70 км/год майже не лишає йому шансів вижити. Такого значного порогу немає у жодній країні ЄС. Запровадження пропорційності та градації: законопроєкт пропонує запровадити шість ступенів відповідальності (замість чинних двох). Це зробить покарання пропорційним тяжкості порушення. Наприклад, штраф за перевищення на 10-20 км/год становитиме 340 гривень. Тоді як за надмірні 21-30 км/год доведеться заплатити 680 гривень, а за 31-40 км/год – уже 1 360 гривень. Максимальний штраф становитиме 3 400 гривень – за перевищення на понад 80 км/год.

(Нагадаємо, що нині за перевищення швидкості на + 20 км/год штраф становить 340 гривень, а за + 50 км/год – 1 700 гривень)

Ухвалення законопроєкту № 13314 стане дієвим превентивним інструментом, який необхідно впровадити тут і зараз задля збереження життів українців.

ЦЕДЕМ закликає народних депутатів України прискорити розгляд законопроєкту № 13314. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та медіа – підтримати кампанію, розміщуючи матеріали соціальної реклами на своїх ресурсах. А всіх учасників дорожнього руху — пам’ятати про особисту відповідальність і дотримуватися безпечного швидкісного режиму.

Інше в категорії

Завантажити ще Завантаження...No more posts.