Морські контейнерні перевезення залишаються ключовим елементом глобальної логістики, забезпечуючи стабільні ланцюги постачання для українських та міжнародних компаній. Проте 2025 рік принесе нові виклики та можливості, особливо в контексті воєнних дій в Україні.
У цій статті ми разом з експертами Ukrautologistic Group розглянемо два сценарії розвитку морських перевезень: у разі припинення війни або заморожування конфлікту та у разі його продовження.
Морські перевезення після припинення війни: шлях до відновлення
Якщо військові дії в Україні завершаться або конфлікт буде заморожений, це відкриє нові можливості для логістики та міжнародної торгівлі.
1. Відновлення українських портів
Головний фактор стабілізації морських перевезень – це повернення до повноцінної роботи портів Чорного та Азовського морів. Очікується:
- Повноцінне відновлення Одеського, Чорноморського та Южного портів для міжнародної торгівлі.
- Можливе відкриття портів Маріуполя та Бердянська після їхньої реконструкції.
- Розширення портової інфраструктури для обробки більшого обсягу контейнерів.
2. Зниження логістичних витрат
Відновлення портів означає зменшення транспортних витрат для бізнесу. Українські експортери зможуть напряму відправляти продукцію морем, а не через західні кордони та європейські порти. Це дозволить скоротити витрати на 20-30%.
3. Збільшення інвестицій у портову інфраструктуру
Після завершення конфлікту в Україну можуть зайти міжнародні інвестори для розвитку морської логістики. Очікується:
- Будівництво нових терміналів для контейнерних перевезень.
- Модернізація залізничних шляхів до портів для швидшого транспортування вантажів.
- Запуск нових судноплавних маршрутів до Азії, ЄС та Америки.
4. Повернення міжнародних страхових компаній
Наразі страхові компанії встановлюють високі тарифи або відмовляються страхувати вантажі, що прямують через українські порти. Після завершення конфлікту страховки подешевшають, що зробить морські перевезення ще вигіднішими.
5. Розширення ринків збуту
Українські виробники отримають більше можливостей для експорту. Очікується активне нарощування постачань:
- Агропродукції (зерно, олія, бобові)
- Металопродукції
- Будівельних матеріалів
- Автомобільних запчастин та техніки
✅ Висновок: Якщо війна завершиться або буде заморожена, морська логістика в Україні отримає потужний поштовх до розвитку, що суттєво знизить витрати експортерів та відкриє нові торговельні можливості.
Морські перевезення у разі продовження війни: адаптація та виклики
Якщо війна продовжиться, українському бізнесу доведеться і надалі використовувати альтернативні маршрути та адаптувати логістичні рішення.
1. Альтернативні маршрути через Європу
Через закриття більшості українських портів бізнес вимушено експортує товари через:
- Порти Польщі (Гданськ, Гдиня)
- Порти Румунії (Констанца)
- Балтійські країни (Клайпеда, Рига, Таллінн)
Це збільшує логістичні витрати на 30-50%, але залишається єдиним варіантом для морського експорту.
2. Дефіцит контейнерів та високі тарифи
Через складну ситуацію в Чорному морі багато судноплавних компаній уникають українських маршрутів. Це призводить до:
- Дефіциту контейнерів, особливо для великих експортерів.
- Зростання тарифів на контейнерні перевезення через високі страховки.
3. Підвищення ролі мультимодальних перевезень
Бізнес активно використовує мультимодальні перевезення, комбінуючи автомобільний, залізничний та морський транспорт. Наприклад, зерно та метал транспортується залізницею до Європи, а потім морем відправляється до кінцевого споживача.
4. Підтримка міжнародних партнерів
ЄС активно підтримує експорт з України через програми “Шлях солідарності”. Це включає:
- Спрощення митних процедур на кордонах.
- Фінансування логістичних проєктів для українських експортерів.
✅ Висновок: Якщо війна продовжиться, бізнесу доведеться адаптуватися до складних умов. Високі тарифи, обмежений доступ до портів і зростаючі витрати вимагатимуть більш гнучких логістичних рішень.
Висновок
2025 рік стане ключовим для української морської логістики. Якщо війна завершиться, країна отримає нові можливості для експорту та інвестицій у порти. Якщо конфлікт продовжиться, бізнесу доведеться адаптуватися до складних умов, шукати альтернативні маршрути та працювати з надійними логістичними партнерами.