Вівторок, 29 Квітня, 2025

Війна

Автоновини

Про що важливо пам’ятати під час зарядки електромобіля

Електромобілі швидко перейшли зі статусу нішевого товару до повсюдного явища. Разом із зростанням популярності зростає і запит на якісні рекомендації щодо їх обслуговування. Один із ключових аспектів — заряджання, і в цій темі є чимало тонкощів.

Попри те, що інструкції з експлуатації описують базові правила користування, існують і менш очевидні нюанси, про які рідко згадується. Деякі з них можуть негативно впливати на ресурс батареї та загальну продуктивність електромобіля. Про це повідомляє портал mmr.net.ua.

У цьому матеріалі розглянемо найбільш поширені помилки під час заряджання, які часто залишаються поза увагою водіїв, а також поділимося простими порадами, як їх уникнути.

Занадто часте заряджання понад 80%

Повна зарядка електромобіля до 100% здається логічним рішенням — адже хочеться мати максимальний запас ходу. Та насправді, постійне доведення батареї до повного заряду може негативно впливати на її стан у довгостроковій перспективі.

Хоча сучасні виробники електрокарів передбачають системи захисту для подовження ресурсу акумулятора, регулярне заряджання до максимуму все ж створює зайве навантаження на його комірки.

Таке додаткове навантаження може пришвидшити зношування батареї, що з часом скорочує її загальний ресурс. У більшості випадків оптимальним рівнем щоденного заряду вважається діапазон 80–90%.

Дотримання цього рівня дозволяє батареї працювати у безпечному діапазоні напруги, що знижує навантаження на її елементи. З цією метою деякі моделі навіть мають функцію встановлення індивідуальних меж заряду через вбудоване програмне забезпечення.

Хоча може здаватися нелогічним не використовувати запас ходу повністю, на практиці ви рідко потребуєте останні 10–20% ємності для щоденних поїздок.

До того ж заряджання до максимального рівня може активізувати інтенсивніші процеси охолодження, оскільки при досягненні повної ємності батарея нагрівається сильніше.

Батарея, якій доводиться частіше охолоджувати себе, швидше зношується, витрачаючи додаткову енергію на регулювання температури, а не на живлення вашого накопичувача. Це означає, що в кінцевому підсумку ви втратите в ефективності, отримавши відносно невелику вигоду.

Часта розрядка нижче 10%

А тепер про інший бік медалі. Якщо часті підзарядки зношують акумулятор електромобіля, то й протилежна крайність — регулярне зниження заряду нижче 10% — може завдати не меншої шкоди. Акумулятори погано переносять занадто низький рівень напруги.

Коли рівень заряду акумулятора опускається занадто низько, всередині нього відбуваються хімічні процеси, які можуть знизити його загальну ємність і з часом погіршити робочі характеристики.

Хоча електромобілі оснащені спеціальними буферами для захисту батареї від критичних пошкоджень, регулярне зниження рівня заряду до мінімальних значень сприяє швидшому зношуванню акумулятора.

Це виявляється в поступовому скороченні запасу ходу або збільшенні часу, необхідного для досягнення високих рівнів заряду.

Окрім того, значна розрядка може спричинити надмірне виділення тепла під час заряджання. Коли рівень заряду дуже низький, батарея працює інтенсивніше, швидко нагріваючись, оскільки система зарядки намагається підвищити напругу з майже порожнього стану.

З часом такі часті теплові коливання можуть збільшити навантаження на елементи живлення, що призводить до зниження їх здатності ефективно зберігати заряд.

Щоб знизити цей ризик, плануйте сеанси зарядки заздалегідь. Якщо ви знаєте, що на вас чекає довга поїздка на роботу або що ви виконуватимете безліч доручень, заплануйте зупинку на перевіреній зарядній станції або підключіться до мережі вдома до того, як рівень заряду батареї стане критично низьким.

Уважне ставлення до стану заряду батареї та повага до нього безпосередньо впливає на довговічність і стабільність роботи.

Нехтування оновленнями

В перші дні володіння електричним автомобілем деякі водії обирали стратегію «заряджайся при кожній можливості», побоюючись за дальність поїздки. Страх новачка — це нормально. Однак важливо якомога швидше позбутися цього страху.

Сьогодні завдяки покращеній інфраструктурі та вдосконаленим бортовим системам водії можуть точніше управляти процесом зарядки. Багато моделей автомобілів оснащені функціями для створення графіків зарядки та можливістю встановлювати вікна, що збігаються з непіковими тарифами на електроенергію.

Хоча економія на електроенергії є потужним стимулом, є ще одна важливіша причина скористатися зарядкою за розкладом: довговічність акумулятора.

Використання графіку зарядки дозволяє уникнути тривалого перебування батареї в стані високого заряду (наприклад, понад 90%), що сприяє її збереженню та продовженню терміну служби.

Якщо ставити автомобіль на зарядку ближче до того часу, коли ви плануєте їздити, ви зведете до мінімуму час перебування батареї під високою напругою.

Зі збільшенням кількості оновлень по повітрю (OTA) для багатьох сучасних електромобілів, ігнорування оновлень програмного забезпечення може призвести до пропуску важливих поліпшень у керуванні батареєю.

Це можуть бути вдосконалені алгоритми заряджання, покращена терморегуляція або навіть незначне підвищення продуктивності, що допомагає підтримувати здоров’я акумулятора.

На жаль, деякі водії не наважуються одразу встановити оновлення, побоюючись помилок або змін у функціях автомобіля.

І хоча казуси у деяких виробників справді траплялися, загалом не варто надто переживати з цього приводу. Оновлення все ж приносять більше користі, ніж шкоди.

Ігнорування впливу клімат-контролю під час заряджання

Легко припустити, що клімат-контроль в автомобілі — обігрів чи охолодження — це лише питання комфорту під час руху. Однак увімкнення кондиціонера або обігрівача на максимальну потужність під час заряджання може негативно вплинути на здоров’я акумулятора та швидкість його заряджання.

Це не просто питання зручності: взаємодія між температурою батареї та її внутрішніми хімічними процесами значно впливає на ефективність роботи та загальну довговічність батареї.

Тим часом, якщо ви чекаєте завершення процесу заряджання, перебуваючи в салоні, спокуса забезпечити собі комфорт стає дуже великою. Коли ви вмикаєте обігрів або кондиціонер під час зарядки, автомобіль змушений витрачати додаткову енергію на живлення цих систем.

Це призводить до того, що процес заряджання сповільнюється, оскільки частина енергії, що надходить, не потрапляє в батарею. Ви можете помітити це через збільшення загального часу зарядки або невелику затримку у досягненні звичної межі заряду.

Крім того, повторювані цикли використання клімат-контролю можуть призвести до більш різких коливань внутрішньої температури акумулятора, що створює навантаження на систему терморегулювання.

Це навантаження особливо помітне, якщо електромобіль під’єднано до зарядного пристрою після поїздки в умовах екстремальних температур.

Спроба швидко охолодити або нагріти салон одразу після того, як батарея вже нагрілася або охолола в умовах руху, може призвести до посилення теплового навантаження.

Розумною стратегією тут може бути помірне використання клімат-контролю під час заряджання.

Якщо є можливість, попередньо кондиціонуйте автомобіль вдома або на зручній станції, щоб уникнути недоліків продуктивності та здоров’я батареї, пов’язаних із різкими перепадами температури.

Інше в категорії

Завантажити ще Завантаження...No more posts.