В Запоріжжі після зниження рівня води в р. Дніпро внаслідок підриву росіянами Каховської ГЕС виявили судно-драгу, яке виконувало роботи з розчищення фарватеру для кораблів. Фахівці поки не можуть назвати точний вік знахідки, але стверджують, що йому понад 100 років.
Про це повідомляє телеканал МТМ.
– Драга – судно для днопоглиблювальних робіт, яке забезпечувало судовий хід всім судам, які курсували між Олександрівськом і Херсоном, можливо навіть Одесою. Ці судна поглиблювали фарватер, даючи можливість проходити кораблям вверх і вниз за течією, – каже історик Олександр Олійник.
Драга не була самохідним судном, його буксирували та ставили на якоря у тому місці, де необхідно виконати роботи.
Про підводний об’єкт Олександру Олійнику розповідали місцеві рибалки ще до повномасштабного вторгнення, а після підриву Каховської ГЕС залишки судна з’явились над поверхнею води, що дало можливість дослідити його. Зараз драга лежить на правому борту і можна побачити її дно.
Драга має дубовий корпус та металеві конструкції – стрілу, балки. Останні виготовлені в Маріуполі на заводі «Руський провіданс», який був дочірнім підприємством бельгійської компанії та працював до 1917 року. А двигун судна виготовлений в Англії – про що свідчать написи компанії-виробника на агрегаті.
– Агрегат, який на ньому знаходиться, він англійського походження, виготовлений важко сказати в якому році, але це фірма «Річард Хорнсбі і сини». Відомо, що такі двигуни, які працювали на мазуті, виготовлялись цією фірмою в період з 1828 по 1918 рр. – зазначає історик.
Точну дату виробництва судна Олександр Олійник поки назвати не може – необхідні додаткові дослідження та вивчення архівних матеріалів. Але він припускає, що драгу виготовили в період з кінця 19-го до початку20-го ст. Про це свідчить те, що всі деталі судна клепані і його будували до винайдення електрозварювання.
Причиною затоплення судна, за словами Олійника, міг бути вибух котла, що видно з характеру його пошкоджень.
Знахідкою зацікавились в обласному краєзнавчому музеї.
– Це пам’ятка техніки і судноплавства одночасно. Це говорить, наскільки було розвинене судноплавство і обслуговування судового ходу на Дніпрі ще в часи 19-поч. 20 ст. Крім того, ми можемо побачити наскільки рівень технічної грамотності був у тодішніх майстрів, – підсумував історик.